7 وصفات مغرية ومفيدة لطفلك



لو إنتي أم لطفل تعدى السنة فأكيد هتفهميني بسهولة وتتعاطفي معايا كمان.
من أسبوع وأنا بتفرج على موقع كورسات مجانية لقيت كورس عن تغذية الأطفال من طبيبة في جامعة ستانفورد (واضح إن عندهم مشاكل في أكل أطفالهم، مش الأمهات المصريات بس).

في البداية الكورس بيتكلم عن مشاكل التغذية الناتجة عن الأكل المصنّع زي السريال المصنوع من الذرة والعصائر، والبطاطس المحمرة وما شابه، من الحاجات اللي ممكن أمهات تديها لأطفالها على أساس إنها غذاء، وفيه حاجات منها أنا كنت بعتبرها مغذية زي السريال مثلًا، لكن اتضحلي إن الحاجات دي كلها نسبة التغذية الصحيحة اللي بتوصل للطفل منها قليلة جدًا، ده بالإضافة إلى مخاطرها، زي وجود سكر وملح أكتر من اللي المفروض الطفل ياخده، ده غير طبعًا المواد الحافظة والألوان الغذائية.
بعد كده شرحت نسب الغذاء اللي المفروض الطفل يتلقاها يوميًا، بمعنى إن نصف كل وجبة من وجباته تكون خضار وفاكهة والربع بروتينات والربع كربوهيدرات.

كل ده جميل، بس أنا كأم ممكن أكون عارفة المعلومات دي كلها، لكن مشكلتي في التطبيق، بنتي مش بتحب أغلب الأكل المغذي، حتى البيض اللي كان الحاجة الوحيدة اللي بتاكلها بصفة يومية بقت بترفضه، ده غير طبعًا رفض الخضراوات والفواكه.
عشان كده هي جايبة أكتر من وصفة لطعام شهي وصحي، والأجمل إنه مش طعام للأطفال بس، لأنه طعام لكل العيلة، ولو دخلتيه ضمن وجباتك هتضمني على الأقل زيادة نسبة الغذاء الصحي تلات مرات في الأسبوع.

البيض في التوست
البيض غذاء متكامل بسبب كمية الأمينو أسيد اللي فيه، عشان كده بيضة كل يوم غذاء ممتاز للطفل وللبالغ كمان.
بيضة، قطعة توست من أي نوع، قطعة زبدة صغيرة.
نقطع منتصف قطعة التوست ونترك مستطيل فارغ، ندوب قطعة الزبدة ونضع قطعة التوست على نار هادية، نضع البيضة ولما تتحمص قطعة التوست من الأسفل نقلبها حتى نضوج البيضة، الصفار لازم ميكونش سائل.

سموزي الفواكهة 
بما إن المفروض الأطفال تاخد من 3-5 ثمرات فاكهة كل يوم، فالسموزي حل عملي جدًا ومفيد، لأنه بيتكون من الفواكه واللبن والزبادي وفطار شهي جدًا.
فاكهة متنوعة زي الفراولة والموز والتوت، الخوخ، المشمش، أو أي نوع يخطر في بالك، مع علبة زبادي ولبن ومعلقة عسل ويضرب في الخلاط.

خضراوات بالصوص 
الوصفة دي بالذات عجبتني جدًا، لأن الخضراوات عامة مش من الأكلات المحبوبة في بيتنا، ما عدا السوتيه اللي بنتي مش بتحبه، وبالتالي الوصفة دي في النص، خضراوات مش بالصلصة، وفي نفس الوقت متنوعة وغنية وشهية.
المكونات:
بصلة، فصين ثوم، رشة زنجبيل مبشور، جزر، كوسة، قرنبيط، بروكلي، فلفل ألوان أو أي خضار يخطر في بالك وعايزة تطبخيه، وصوص (أي صوص زي الصويا صوص، أو صوص المحار، أو سويت آند سور صوص)، زيت زيتون.
بنشوّح البصل والثوم والزنجبيل المقطعين في زيت الزيتون، وبعد كده نضيف الجزر المقطع مكعبات وشوية صوص، دقائق ونضيف بقية الخضار وملح بسيط والصوص بالكمية اللي عايزينها.
دقائق والخضار هيستوي، والسر إن الخضار ميستويش أوي عشان ميبقاش شبه أكل الرضّع ومش شهي بالنسبة للأطفال والكبار.

مهلبية الشوفان
كلنا سمعنا أد إيه الشوفان مفيد لينا ولأطفالنا، بس مفيش وصفات بنعملها منه. الوصفة دي سهلة جدًا وتنفع فطار.
كوباية شوفان بودرة، كوبايتين مياه، لبن، قطعة زبدة، عود قرفة، شربات أو سكر أو عسل للتحلية.
كوباية الشوفان مع كوبايتين المياه وعود القرفة وعلى النار، بعد ما يغلوا نهدي النار ونسيبهم لغاية لما المياه كلها تتشرب.
بعد كده بنضيف اللبن وقطعة الزبدة، ولما الزبدة تسيح نرفع المهلبية من على النار ونضيف اختيارنا للتحلية وبالهنا والشفا.

مكرونة بصوص الطماطم والموتزاريلا
بنسلق المكرونة عادي ونبدأ نعمل السلطة اللي متكوّنة من بصل وفص ثوم وطماطم متقطعة مكعبات.
زيت زيتون نشوح فيه البصل والثوم المقطعين ونضيف الطماطم والملح ومعلقة سكر ومعلقة بابريكا، لما تستوي الطماطم ممكن نضربها بالبليندر أو بالشوكة.
بنرص في صينية بايركس مثلًا أو في طبق طبقة من المكرونة وهي سخنة، عليها طبقة الموتزاريلا وطبقة من الصلصة وطبقة من الموتزاريلا في النهاية.

ناجتس صحية 
كل الأطفال بتحب الناجتس، عشان كده بنلاقيها في وجبات الأطفال في كل مطاعم الفاست فود، لكن المرة دي هنعملها في البيت وصحية تمامًا.
دبابيس مخلية، بيض، بقسماط مطحون، دقيق، ملح، فلفل، زيت زيتون.
بنتبل الدبابيس في الملح والفلفل بعد تقطيعها قطع صغيرة، بنحط القطع في الدقيق ثم البيض ثم البقسماط.
التحمير سهل جدًا وغير ما إحنا متعودين، بياخد وقت شوية بس صحي جدًا، شوية زيت زيتون على مقلاة تيفال أو الجريل وبنحمر كل جانب من قطع الدجاج.
من غير كميات الزيت غير الضرورية والضارة، والأطفال هتاكل الناجتس اللي بتحبها.

أسرع وأسهل كب كيك
الوصفة دي سهلة جدًا وسريعة جدًا جدًا، والمقادير موجودة في كل بيت وكل وقت.
4 بيضات، تلت كوباية سكر، فانيليا، باكينج باودر، دقيق.
بنفصل الصفار عن البياض، ونضرب البياض لغاية ما يتماسك.
بنضيف الفانيليا والسكر على الدقيق وباكينج باودر على الصفار ونضرب، (أنا قلت دقيق ومقلتش أد إيه، لأن الوصفة مش محتاجة معيار أكتر من إن المزيج متوسط مش متماسك ولا سائل).
بعد كده بنضيف البياض على الصفار ونقلب بالمعلقة وبالراحة جدًا، عشان نحافظ على الهوا جوة البياض.
ونوزع المزيج على أوراق الكب كيك المحطوطة جوة صينية الكب كيك وعلى الفرن.
مش بتاخد أكتر من عشر دقايق، ويكون عندنا كب كيك صحي من غير زبدة ولا زيت ولا سكر كتير.

الوصفات كلها صالحة للأطفال من عمر سنة.
متهيألي الوصفات في منتهى السهولة وتفتح الشهية، على الأقل حاولوا تجربوهم، واللي يحب يتابع الكورس اللي بجد مفيد جدًا هيلاقي الكورس في اللينك التالي: أضغط هنا
للمقال الاصلي :
7 وصفات مغرية ومفيدة لطفلك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق