نظفي بشرتك في7 خطوات


من كام يوم صديقاتي كانوا بيتكلموا عن مصطلح جديد عليّ هو نتواياج. طبعًا حسيت بالجهل الأول بس بعد كده استفسرت وعرفت إنه بيعني تنضيف البشرة بس بعمق شوية، ولقيت إني عملته في البيوتي سنتر أكتر من مرة، بس ولا أعرف اسمه، وكمان كنت بعمله في البيت أيام الفراغ قبل الجواز.

وبما إني افتكرت الموضوع دوّرت على النت على طرق لتنضيف البشرة، يمكن أضيف جديد ليّ وليكم، دلوقت نشوف سوا خطوات تنضيف البشرة في البيت.

1. أول خطوة التنضيف بالبخار. لو معندكيش ماكينة البخار ممكن بمنتهى السهولة تحضري طبق كبير فيه المياه مغلية وتحطيه على ترابيزة قدامك ومعاكي فوطة، وتغطي وشك والطبق مع بعض بالفوطة، عشان البخار يكون مركز على وشك، وتستني على الوضع ده 10 دقائق أو لغاية لما المياه تبرد.
2. اغسلي وشك بصابونك المعتاد ومتنشفيش.
3. اغسلي وشك بكمية مناسبة بالبكينج صودا، وخصوصًا الأماكن الغامقة اللى فيها خلايا ميتة أكثر.
ملاحظة:
البيكنج صودا هو اسكراب للبشرة ممكن تستخدمي بداله مسحوق الترمس مثلًا أو حتى نوع الاسكراب اللي بتستعمليه، مش لازم تتقيدي بنوع معين لأن المهم من الخطوة دي هو تنضيف البشرة.
4. استخدمي ماسك البشرة، ولو بشرتك دهنية يفضل تستخدمي الماسكات الطينية، ولو بشرتك جافة استخدمي ماسك مرطب، سيبي الماسك ينشف وشيليه.
5. اغسلي وشك تانى بصابونك المعتاد ونشفيه.
6. امسحي وشك بتونيك مناسب لبشرتك، وممكن كمان تستخدمي ماء الورد؛ هيغنيكي عن التونيك تمامًا.
7. والخطوة الأخيرة استخدمي مرطب للبشرة.

كده إنتي نضفتي بشرتك في البيت، طبعًا لما بتعملي التنضيف في بيوتي سنتر بيكون فيه خطوات تانية كتير، والموضوع تطور عن أيام ما جربته، واللي مش هتقدر تنزل وتروح البيوتي سنتر تجرب خطوات التنضيف اللي ذكرتها وأكيد هتفيدها.

وفي البيت كمان ممكن نعمل منظفات وماسكات طبيعية ومفيدة للبشرة، دول مجموعة من المنظفات والماسكات واختاري الأنسب لبشرتك.
مع ملاحظة إن المنظف مش بنسيبه على بشرتنا، خمس دقايق بالكتير.
1. منظف عام لكل أنواع البشرة:
1/8 كوب لوز مطحون أو قهوة، معلقتين طعام لبن، معلقة شاي ليمون.
بتخلطي المكونات وتنضفي البشرة بيها وتشطفيها بمياه دافية.

2. منظف للبشرة الجافة:
ربع خيارة مبشورة، معلقتين طعام زبادي، معلقتين طعام شوفان.
بتخلطي المكونات وتنضفي البشرة بيها وتشطفيها بمياه دافية.

3. غسول مرطب بالعسل
معلقة طعام عسل، معلقة طعام نخالة شوفان، معلقة كريمة أو لبن.
سخني الخليط في الميكرويف وحطيه على وشك وهو دافي.

4. منظف منعش للبشرة
1 حبة طماطم، معلقتين طعام لبن، معلقتين طعام ليمون.
اضربي المكونات في الخلاط واستخدميها في غسيل الوش، وممكن تحفظي الباقي في الفريزر لغاية شهر.

5. منظف مجدد للخلايا
قطعة تفاح، معلقتين طعام زبادي، معلقة شاي زيت زيتون، معلقة شاي عصير ليمون.
يضرب الخليط في الخلاط لغاية ما يبقى ناعم جدًا.

6. منظف ومرطب للبشرة
2 معلقة طعام زيت زيتون، 4 حبات عنب، معلقة شاي لبن.
يضرب الخليط في الخلاط ويستخدم مباشرة.

7. ماسك منعّم للبشرة
4 معالق طعام دقيق، 2 معلقة طعام ماء، رشة سكر.
قلّبي الخيط جيدًا.
يترك على الوجه ربع ساعة.

المصدر:

المقال الاصلي : نظفي بشرتك في7 خطوات

سكر بنات

 

 

 

 فى المعتاد حين نتكلم عن الأفلام العربية لان نقصد سوى الفيلم المصرى، لكن تجربتنا اليوم مع فيلم لبنانى وهى تجربة خاصة جداً ..

 

سر خصوصية هذه التجربة أنه مشروع شخصى للمخرجة نادين لبكى، فحين شاهدت فيديو لها وهى تتحدث عن هذا الفيلم شعرت كأنها تتكلم عن طفل من أطفالها، نفس الفخر والشعور بالأنجاز والمحبة .. الفيلم من اخراجها وتشارك فى التمثيل و التأليف أيضا..
الطابع النسائى غالب على الفيلم ولا يعيبه هذا، فعوالم المرأة تحتاج من يتكلم عنها من داخلها بدون الأجتهادات الرجالية التى تكون بعيدة عن الواقع فى أغلب الأحيان ..
مسرح الأحداث فى الفيلم هو صالون نسائى، نراه فى أى بلد من بلدان العالم، فمهما أختلفت الثقافات واللغات فالجمال عند المرأة لغة عالمية يتحدثن بها دون حاجة للتعلم ..
نلتقى بليال العاملة فى الصالون، التى تعيش حياتها من خلال رنة هاتفها ومكالمة حبيبها التى تدعوها للقاءه، عالمها يدور ويتوقف تبعاً لرغباته وتنساق هى فى المسارات التى يريدها بها، لا نرى وجه حبيبها طوال الفيلم، فشخصية حبيبها ووجه لا يعنى المخرجة ولا يعنينا فمن يهمنا هو ليال، فأيا كان الحبيب فليال كانت ستعامله بذات الأسلوب فهى من الفتيات التى حين يحببن لا يرون العالم إلا من خلال من يحبون ..
مع الوقت نعلم أن حبيب ليال متزوج وتكون العلامة الفارقة فى علاقتهم حين تقيم حفلة صغيرة للأحتفال بالعيد السنوى لحبهم فلا يتذكرها سوى برسالة على الهاتف، تشعر ليال بالأهانة والجرح والهجران، وتلتقى بعدها بزوجته كأحدى عميلات الصالون وتتعرف عليها، فلا تستطيع أن تكرهها فهى فقط شكل أخر منها والمصادفة هى التى جعلتهما يجتمعان على ذات الحبيب ..
من أروع مشاهد الفيلم حين تسمع ليال رنة هاتفها بعد طول هجر حبيبها وتنازعها نفسها مابين ترك العالم والذهاب إليه وبين المحافظة على كرامتها ومشاعرها، نرى كل ذلك دون كلام ولا المنولوجات المعتادة فى الأفلام العربية، ظل قلبى يدق طوال هذا المشهد وأطلب منها أن تصمد ضد نداء قلبها فسمعت ندائى وتجاهلته لتبدأ فى الضحك هى وصديقاتها أحتفالاً بتحررها من هذا الحب المريض ..
أما عن جمال فهى حكاية اخرى شديدة الخصوصية أيضاً، جمال أمرأة فى منصف العمر، لا ترغب غير أن تكون أسماً على مسمى، جمال خائفة من أن يزول حسنها بالتقدم فى العمر، هاجسها هذا ينغص عليها حياتها، تقضى ساعتها وأيامها فى محاولة مجابهة هذا الشبح القادم ..
ولى لى العجوز التى تبحث فى الشوارع عن الأوراق الملقاة، تجمعهم علها تجد رسائل حبيبها الغائب الذى فرق بينهم أهلها، لى لى التى تعيش الماضى مغيبة عن الواقع لا تملك سوى أن تشفق عليها وتحبها، وتشفق فى نفس الوقت على أختها التى تعيش معها وتتولى حمايتها والعناية بها وتركت كل فرصها فى الحب والحياة من أجلها، تؤمان من النوع السيامى لا يقدران على الفراق مهما أضناهما القرب ..
الفيلم يمتلئ بشخصيات أخرى، ولا تستطيع أن تسمى شخصية منهن ثانوية وشخصية أساسية، فكل الممثلين أبطال ولا أملك سوى أن أحيي المخرجة.. 

افقدي الوزن الزائد.. بس صح



مناسبة مهمة ومفاجئة ولازم خلال شهر تفقدي جزء من وزنك الزائد، وإلا مش هتعرفي تلبسي الفستان اللي نفسك فيه.. هتعملي إيه؟

طبعًا معندناش حل غير الدايت، وغالبًا هيكون الدايت الكيميائي اللي بيعتمد على نوع واحد من الأكل وبينزل الوزن بسرعة، بس للأسف الوزن ده بمجرد ما تبطلي الدايت هيرجع كله تاني.
طب والحل؟

الحل عندي.. نظام يخليكي تنزلي جزء من وزنك الزائد خلال شهر وفي نفس الوقت تحافظي على وزنك الجديد، لأنه مبيعتمدش على دايت أد ما بيعتمد على تغيير عادات غلط وإدخال عادات جديدة على نظامك اليومي.

1. خليكى واقعية
الوزن الأمثل اللي تقدري تنزّليه من غير ما تضري جسمك أو بشرتك أو شكل وشك هو من نص كيلو جرام لكيلو جرام في الأسبوع.
ممكن في البداية يكون معدل نزول الوزن أعلى من كده، بس غالبًا على نص الشهر هيكون بالمعدل المذكور.
طبعًا شكل وشك وبشرتك مش حاجات ممكن تجاهلهم، أكيد مش هتحبي تلبسي الفستان اللي نفسك فيه بس مضطرة تستخدمي ماكياج كتير عشان تداري الضرر اللي حصل في لون وشك أو ترهل بشرتك.

2. السعرات الحرارية
ممكن حاجات كتير متقدريش تتحكمي فيها عشان ينزل وزنك، بس السعرات الحرارية ممكن.
الجسم بيستخدم 3500 كالوري زائد عشان وزنك يزيد نص كيلو، يعني لو قللتي سعراتك خلال الأسبوع من 3500 إلى 7000 سعر على مدى الأسبوع هيقل وزنك أكيد.
ممكن تقللي السعرات، بإنك تقللي الكميات اللي بتحطيها في طبقك، متحطيش أكتر من مرة، غيري أكل عالي السعرات زي البطاطس المحمرة والحلويات بالفاكهة والسلطة مثلًا، قللي السكر في العصاير والمشروبات الساخنة، حاجات كتير ممكن تعمليها وتحسبيها وهتلاقي كل سعر بتتخلي عنه هيفرق معاكي في الوزن أكيد.

3. التمارين الرياضية
مش محتاجة تدخلي الماراثون عشان تخسي خلال شهر، الموضوع أسهل من كده بكتير.
في حالة إنك مكنتيش بتتمرني من الأساس، فنص ساعة مشي خمس مرات في الأسبوع هيكون كافي جدًا.
لكن في حالة كنتي بتمارسي تمارين بمعدل منتظم، فإنتي محتاجة تغيري من الروتين بتاعك، يعني لو بتعملي أيروبيك ممكن تضاعفي الوقت، بحيث نص الوقت يكون تمارين عنيفة والنص التاني تمارين خفيفة، أو لو كنتي بتمشي بس أو بتعملي أيروبيك بس تغيري في الروتين، يبقى يوم كده ويوم كده، أو تعملي أنشطة مختلفة زي السباحة مثلًا أو الجري أو حتى الرقص.


الأهم من كل اللي سبق إن الحاجات دي تكون روتين لحياتك، يعني مش مجرد شهر ومناسبة وتعدي، ونكسب نفس الوزن تاني أو أكتر، لو دخّلنا مشي نص ساعة في اليوم في روتينا ممكن يأثر على وزننا وروحنا المعنوية ومش هياخد وقت كتير ولا يبوظ نظام حياتنا، فقدان الوزن مش نشاط بدني قد ما هو نشاط عقلي من وجهة نظري المتواضعة.

المصدر: أضغط هنا

جمبري بالثوم والليمون في الفرن

لجمبرى حبيب الملايين ، من أحب الأكلات ليا وكل طريقة لية تحفة أكثر من اللي قبلها خصوصاً لو كان بقشرة حاجة فى منتهى الجمال..
كنت هاعملة الأول طاجن وبعدين فكرت ليه مجددش وأعمل وصفة جديدة !
دورت على النت فى مواقع أجنبية زيادة فى التجديد ولقيت الوصفة دي وعجبتنى من أول نظرة ، ما هو الأكل زى الحب كده من أول نظرة ..
المكونات
جمبرى (فى الوصفة مقشر بس أنا عملته بقشرة)
نصف كوب زبدة
نصف معلقة ملح
6 فصوص ثوم مهروسين
ربع كوب بقدونس مقطع
معلقة شاى بشر ليمون
معلقتين شاى عصير ليمون
الطريقة
فى صينية نوزع الزبدة المذابة ونضيف الثوم والملح  ومعلقة طعام بقدونس ونرص الجمبرى فى طبقة واحدة بس ..
ندخل الصينية الفرن لمدة خمس دقايق ..
بعد خمس دقايق نطلع الصينية نقلب الجمبرى ونضيف الليمون وبشر الليمون وبقية البقدونس وندخل تانى الفرن لمدة من 8-10 دقايق ..
وبالهنا والشفا

طريقة عمل كاستليان أومليت

أكلتنا النهاردة سهلة جداً وهى وتنويع غير الأومليت اللى كلنا عارفينه بس بإضافات جديدة..
تنفع أوى فى فطار الويك أند على سبيل الدلع ، وتنفع كمان غدا خفيف لو زهقتى من الطبخ طول الأسبوع وعايزه تغيرى
أنا عملته مع بطاطس مهروسه بالأعشاب وسلطة كانت وجبة جميلة وخفيفة..
المكونات :
5 معالق طعام زيت زيتون ( أستعملت زيت عادى عشان مش بحب زيت الزيتون لما يتحط على النار)
2 بطاطس متوسطة مقطعة شرائح رفيعة قدر الأمكان
1 بصلة كبيرة مقطعة جيداً
1 فصل ثوم مقطع
نص معلقة شاى ملح
4 بيضات
الطريقة :
فى طاسة كبيرة نسخن 4 معالق زيت على حرارة خفيفة ونضيف البطاطس والبصل والثوم والملح ونسويهم لحوالي 20 دقيقة لغاية لما البطاطس لونها يغير وتستوى ..
نضرب البيض بشوكة لما يمتزج الصفار بالبياض ، فى الوصفة مفيش فلفل أسود بس أنا أضفت رشة بسيطة ، وفى الوصفة بنضيف البطاطس والبصل والثوم على البيض ونقلبهم بس من غير ما البطاطس تتكسر ، بس الأسهل أنك ترصى البطاطس والبصل فى صينية  مدهونه بمعلقة زيت وتتضيفى البيض بحيث أن البيض يغطى كل الصينية ..
ترفع الصينية على النار لمدة 5 دقايق على نار متوسطة لغاية لما تستوى من تحت ..
بعد كده ندخلها الفرن تحت الشواية لمدة دقيتين و وشها يستوى ..
بيتقدم سخن وبالهنا والشفا ..
معلومة على الماشى :
Castilian  ترجمتها قشتالى بالإسباني  بس الأومليت الأسباني  حاجة تانية خالص وبالتالى أنا فضلت اترجم الوصفة كاستليان أومليت والوصفة من موسوعة  سوبر طباخ ..
المقال الأًصلي: اضغط هنا 

العنف الأسرى .. خطر خلف كل باب

 
 
العنف المنزلى أو العنف الأسرى على غير ما نتوقع أو يتبادر فى ذهننا مباشرة ليست ظاهرة مقصورة على العالم العربى وحده بل ظاهرة عالمية ..

حيث تبعاً لحملة الأمين العام للأمم المتحدة لأنهاء العنف الضد المراة المسماه "لنتحد للقضاء على العنف ضد المراة " أن أكثر أشكال العنف الذي تتعرض له المرأة شيوعاً على نطاق العالم هو العنف البدني الذي يلحقه بها ‏العشير. وتتعرض امرأة واحدة على الأقل من بين ثلاث نساء في المتوسط للضرب أو لممارسة الجنس ‏قسراً أو للإيذاء على نحو آخر من قبل العشير خلال فترة حياتها.‏

والعنف ضد المرأة لا ياخذ شكل الضرب فقط ، فهناك العديد من أساليب ممارسة العنف المنزلى والاسرى أولها طبعا البدنى بالضرب ، أو لفظى وأستخدام الاهانات ، أو نفسياً كأيذاء المشاعر ، أو جنسياً كالاغتصاب، ومن العنف كذلك ما يطلق عليه العنف الصحي كأجبار الضحية على الحمل والأنجاب وهي غير راغبة، أو ان صحتها لاتساعدها ذلك، ومن العنف الصحي كذلك منع الضحية او اعاقتها من الحصول على العلاج والرعاية الصحية المناسبين. ويضيف البعض انواعا أخرى من العنف كالعنف الاجتماعي ويمثلون عليه بتعليق الأزواج زوجاتهم فلا يمسكونهن بمعروف ولا يطلقونهن بأحسان، وربما منعوهن من رؤية ابنائهن بعد الطلاق ما يسبب لهن اذى نفسي بليغ، وقد يمتنع بعض الأزواج من دفع النفقة وهو ما يدخل تحت العنف الاقتصادي الذي يمثلون عليه كذلك بالأستيلاء على حقوق الضحية المادية وانكار حقوقها في الميراث.

مشكلة العنف الاسرى فى مجتمعنا العربى أنه لايستطيع حصره ولا تقييمه بسبب غياب الأحصاءات الدقيقة حول حجم المشكلة وأن التوثيق لا يحدث لكل الحالات بل بنسبة قليلة جداً بمقارنة بحالات العنف،يضاف الى ذلك ان مشكلة العنف الأسري تتم خلف أبواب موصدة وان مايجري خلف تلك الابواب يعد في نظر الكثيرين بما في ذلك ضحايا العنف الأسري اموراً خاصة لايجوز عرضها على الآخرين. ان المرأة التي تتعرض للعنف الأسري تتردد كثيرا قبل ان تبلغ الأجهزة الرسمية بل حتى اهلها خوفا من الفضيحة والطلاق او تجنبا لعنف أكبر قد يمارسه الزوج أذا عرف بشكواها.

ومن المثير للحزن أن هناك 102 دولة تفتقر إلى أي أحكام قانونية محددة لحظر العنف المنزلي. كما أن اغتصاب الزوج لا ‏يعد من الجرائم التي يعاقب عليها في 53 دولة على أقل تقدير. 

وللاسف ان هناك أنواع عديدة من العنف ترتكب تحت أسم الحماية أو العناية بالانثى فى العائلة أو فرض القواعد والتى يتم تقبلها فى المجتمع بشكل عادى جداً لأن فى مجتمعتنا من الطبيعى ان سن القوانين يكون على يد الرجال ومن هذه الأنواع من العنف الأجتماعي الذي من صوره حجب بعض الحقوق الأساسية للمرأة وربما منعها من التعليم والعمل وتقييد حركتها وعدم أخذ رأيها في اختيار الشريك وربما تزويجها من شخص يكبرها في السن. يلي ذلك العنف الأقتصادي ومن أمثلته سلب حقوق المرأة الأقتصادية كالأستيلاء على دخلها.

ومن اسباب تفشي العنف الأسري ضد المرأة كذلك عدم توفر عدد كاف من مراكز الأستشارات الأسرية التي تقدم المساعدة للمرأة ضحية العنف، وأفتقار المحاكم الشرعية الى عناصر نسائية في الجهاز القضائي (كباحثات قضايا ومحاميات) لمساعدة المرأة على التعامل مع قضايا العنف الذي تواجهه في المنزل. وتظل قضية الثقافة السائدة والعادات والتقاليد والفروق الصارخة بين الجنسين التي تهمش دور المرأة، وأبوية المجتمع، وذكوريته الطاغية، من الأسباب الرئيسية التي تخلق بيئة خصبة تساعد على انتشار العنف الأسري ضد المرأة، وانه مالم يحدث تحول ثقافي شامل في المجتمع العربي ووعي تام بحقوق المرأة الشرعية والاجتماعية فأن الحال ستبقى عليه وربما أسوأ.

والأسوأ من كل ماسبق تأثير العنف على الاطفال فمن المرجّح أن يواجه الأطفال الذين نشؤوا في أسر ينتشر فيها العنف الممارس من قبل الشريك المعاشر طائفة من الاضطرابات السلوكية والعاطفية يمكن أن تؤدي بهم إلى اقتراف ذلك العنف أو الوقوع ضحية له في مرحلة لاحقة من حياتهم.
أى أن عدم معالجة العنف الاسرى من الجذور لا يؤدى إلا إلى تفشيه وزيادته أكثر واكثر ..
الموضوع الاصلي: أضغط هنا
من الصعب تخيل الحديث عن ثلاثية من حجم مباريات الجوع فى مقال واحد ، ولكن اليوم لن أتحدث عن تفاصيل ما حدث فى مباريات الجوع قدر ما سوف أتحدث عن البشر فى زمن مباريات الجوع والبشر فى زمننا وهل لازال هناك فرق ؟ أم أننا أقتربنا..
مباريات الجوع تتكلم عن المستقبل فى أمريكا الشمالية، حين تتحول القارة كلها إلى بلد واحدة تحكمها العاصمة الكابيتول ومقسمة إلى إثنى عشر مقاطعة ..
فى يوم من الأيام حدثت ثورة من المقاطعات على الكابيتول والتى أنتهت إلى هزيمة المقاطعات، وعقاباً لها تفرض الكابيتول تقليد مباريات الجوع ، وهى تقضى بأخذ مراهق ومراهقة من كل مقاطعة ووضعهم فى أرض خاصة بالمباريات لمحاولة البقاء على قيد الحياة وقتل بعضهم البعض والناجى الأخير هو الفائز ..
كانت مباريات الجوع تقليد سنوى ليذكر أهالى المقاطعات بذل الخسارة والهزيمة وأنهم دائما فى قبضة الكابيتول ..
وفى مباريات الجوع رقم 74 تبدأ أحداث روايتنا ، ونلتقى بالبطلة كاتانيس التى وقع الأختيار عليها بعد ماقدمت نفسها بديلاً لأختها الصغيرة ويشاركها من مقاطعتها بيتا..
تجرى أحداث الرواية مابين كر وفر ومحاولات كاتانيس وبيتا البقاء على قيد الحياة ويلجئوا إلى أدعاء الحب حتى يحصلوا على رعاه يرسلوا لهم المساعدات أثناء المبارة ، لينتهى الجزء الأول من الثلاثية بفوز كاتانيس وبيتا سوياً بعد أن قررا الأنتحار معاً مما يفسد نتيجة المباريات..
فى الجزء الثانى تبدأ الأحداث بكاتانيس وهى بطلة المقاطعات والتى بدأت تصبح رمز للثورة والصمود فى وجه الكابيتول وبيتا الذى علم أن حب كاتانيس له كان مفتعل فقط لأرضاء الجمهور..
الرئيس سنو فطن سريعاً إلى الخطر الذى تمثله كاتانيس على أتحاد دولته لذلك فى خطة ماكرة يقرر أن تكون مباريات الجوع ال 75 بين أبطال المقاطعات السابقين ليدبر التخلص منها أثناء المباريات ..
فكرة أن يعود أبطال المباريات الذين عانوا الكثير أثناء المباريات وبعدها وأغلبهم أصيب بأمراض نفسية من جراءها مرعبة للغاية وشديدة السادية وأنهار الكثير من الأبطال بسببها..
تبدأ المباريات بين المجموعة الذي يملك كل منهم موهبة ما هيئته لأن يفوز فى يوم من الأيام ولكن هذه المباريات كانت الأعنف والأشد على مر التاريخ وقام تحالف بين مجموعة من الأبطال بينهم كاتانيس وبيتا ..
وتدور الأحداث لنصل إلى نهاية الجزء الثانى بأنفصال بيتا عن كاتانيس وتدمير المباريات على يد الأبطال وأختطاف كاتانيس على يد الثوار الذين يرغبون فى تتويجها رمزاُ للثورة ..
الجزء الثالث والأخير وهو الأروع فى وجهة نظرى يبدأ بوجود كاتانيس بين الثوار والتقائها مع والدتها وأختها فى المقاطعة الثالثة عشر المبنية تحت الأرض بعد محوها على يد الكابيتول أثناء الثورة من 75 سنة ..
الثورة التى كانت تبنى سنة بعد سنة فى صمت ودأب ، لم يتم تصويرها كما قد يتوقع البعض بالمثالية والنقاء وأنها الأمل الصافى ، فمنذ البدء تدور حولها الشكوك ، لم لم تظهر من قبل؟ ، ولماذا لم تساعد بقية المقاطعات طوال هذه المدة وتتركها تتعذب على يد الكابيتول. ، وكذلك تدور الشكوك حول سعيها الدؤب لأستغلال كاتانيس كواجهة لها لحث بقية الشعب على القيام فى وجهه الظلم ..
فى هذا الوضع يتعذب القارئ مابين شكوكه فى الثورة وبين كراهيته للكابيتول ورغبته الشديدة فى التخلص منها ..
لذلك تقرر كاتانيس فى النهاية مساعدة الثورة لتقوم بمهمة فى الكابيتول ذاتها تنتهى بنجاح الثورة على الرئيس سنو والكابيتول التى أنتقلت من خانة القائدة المهيمنة على الدولة بأكملها إلى الأسيرة الذليلة ..
وفى حادثة مؤسفة تفقد كاتانيس أختها بريم لتكاد تفقد عقلها ، وهى فى ذلك لها ألف عذر ، ففى البداية كاتانيس قامت بالتضحية بنفسها والتطوع فى مباريات الجوع والدخول فى كل هذه المعمعة من أجل الحفاظ على حياة أختها لتفقدها فى ثانية وأحدة ..
وتتحقق شكوك كاتانيس حين تكتشف أن الرئيسة كوين رئيسة الثورة لا تختلف فى شئ عن الرئيس سنو ، فالضحية أصبحت الجلاد ما أن أستلمت السوط ..
ويصل الأمر أن تقترح أن تقام مباريات جوع جديدة بين أفراد العائلات الهامة فى الكابيتول أنتقاماُ لمباريات الجوع التى كانت تجرى فى السنوات الفائته ..
قد يظن البعض أن فى هذا العداله ، ولكن هل من العدالة أن تتحول الثورة إلى طغيان ما أن تمسك الحكم ؟، هل من العدالة أن يمارس القتل سنوياُ فقط لأشفاء الغليل؟ ، ومن سينهى حمام الدم هذا حين تثور فى يوم من الأيام الكابيتول على الثوار وتبدأ مباريات جوع جديدة من الجانب الأخر؟..
تنهى كاتانيس كل هذه التسأولات بسهم محكم من قوسها ينهى حياة الرئيسة كوين ، لتقتل رأس الأفعى وتحصل على البراءة بأعتبارها شبه مجنونة ..
وتترك كل هذر وعفن السياسة وترجع إلى مقاطعتها مع بيتا لتبدأ حياة نضيفة بدون مباريات جوع ..
للمقال الاصلي: اضغط هنا