الأشغال اليدوية.. فنانة في كل بيت


طول عمري بحب الأشغال اليدوية، بالنسبالي فن وكنت بتعلمها بسهولة، والوقت ده كنت طفلة، وكانت جدتي هي اللي بتعلمني الكروشيه، وأتفرج عليها وهي بتشتغل تريكو وبتعمل العجائب بالإبرتين، وأشوف خالتي بتعمل مفارش متثبتة على ورق ومش فاهمة هنحطها على الترابيزة إزاي وهي متثبتة كده.

وبعد جوازي وحملي حبيت أعمل حاجة للبيبي، وجيت أشتغل كروشيه لقيت إني فاكرة البداية وغرزة يتيمة، وبما إني بحب الدقة فدورت على النت لغاية ما لقيت كنز من الدروس والفيديوهات، واتعلمت الكروشيه على أصوله، وعملت حاجات للبيبي وليّ وللبيت، الأهم من اللي عملته كان الإشباع النفسي اللي كنت بحس بيه في كل حاجة بخلصها وبتبهر اللي حواليّ ويحسسوني إني بعمل معجزات بالخيط والإبرة، بعد فترة حبيت أراجع اللي اتعلمته من الفنون الأخرى، ورجعت اتعلمت التريكو وغرز جديدة في الليسيه.

في كل مرة كنت بحس إني محتاجة أحس بالإنجاز وإن لسه ليّ فايدة، كنت بدور على فن جديد وأتعلمه بقواعده الصحيحة، وانبسطت أكتر لما لقيت إني مش وحيدة، وإن صديقات ليّ بيحبوا نفس الحاجات، واتعرّفت على صديقات جدد بسبب الهواية المشتركة.

عشان كده في مقالنا ده هعرفكم على أكتر من نوع من الأشغال اليدوية اللي ممكن تبقى تسلية.. هواية.. أو أسلوب في العلاج النفسي لو حبيتو.

1. الكروشيه
الأقرب لقلبي، وبنستخدم فيه إبرة واحدة قصيرة بنهاية معقوفة، ونقدر نشتغل بيه كل حاجة، ملابس، مفارش، ديكور للبيت ولعب للأطفال.
بحر الكروشيه غويط، عشان فيه أنواع كتير من الكروشيه غير اللي كل الناس عارفاه، فيه الكروشيه الآيرلندي، والكروشيه التونسي، والتابيستري كروشيه، والفيليه كروشيه.
والكروشيه بيتميز بإنه صناعة يدوية بس، يعني مفيش ماكينات لشغل الكروشيه زي التريكو مثلاً، والتنوع في غرزه بلا حدود.



2. التريكو 
هنتكلم هنا عن التريكو اليدوي، بنستخدم فيه إبرتين، وطريقة شغله إن الغرز بتبقى على إبرة وننقلها على الإبرة التانية، وهكذا في كل نقلة سطر زائد، مع التنويع في الغرز لعمل أشكال مختلفة، وممكن إدخال ألوان مختلفة وتكوين رسومات كاملة.
فن التريكو في الشتا بالذات مع كوب من الكاكاو قدام التليفزيون متعة رائعة.



3. الليسيه 
هو فن فرنسي لشغل المفارش بكل أشكالها وأحجامها، وشفت منه مفارش سرير وسفرة متكونة من مفارش صغيرة مختلفة، متجمعة ومتركبة على قماش، وليّ مفرش أحلام زيهم متركب على الأورجانزا هعمله في يوم من الأيام إن شاء الله.
مفارش الليسيه بتبقى باترون مرسوم على ورقة، بنشتريه من المكان اللي بنشتري منه الخيوط، وفيه خيط مخصوص بنمشي بيه فوق خطوط الرسمة اسمه خيط ليسيه، وبنشتغل في الفراغات بين الخطوط بخيط تاني اسمه كوتون بروليه.
والفراغات دي لشغلها فيه مجموعة كبيرة من الغرز، منها غرزة عش النحل، والشطرنج، ورجل الغراب.
ولو حد حابب يتعرف على طريقة الغرز دي أنصحة بفيدوهات ماما سمسم فوزي؛ الست دي بجد خلت الليسيه سهل جدًا، واتعلمت منها مجموعة غرز جديدة.

4. الكانافاه
فن رائع، بنعمل منه لوحات ومخدات، وهو عبارة عن قماش على شكل شبكة، وفيه منه نوعين: نوع بيكون مطبوع عليه الرسمة اللي هنشتغلها، ونوع سادة أبيض.
وممكن نستخدم فيه خيط الكوتون بروليه، حسب الرسمة المطبوعة، أو فيه خيوط مخصوصة له شبه الحرير.
وممكن تعليم الكانافاه للبنات الصغيرة، وفيه رسومات مخصوصة للأطفال بأشكال مبهجة، خصوصًا إن الإبرة غير مدببة.


وغير كده فيه أنواع أشغال يدوية كتير متكلمناش عنها، زي الإيتامين والتطريز والخياطة، كلها فنون وليها معجبات وبتنتقل من جيل لجيل.

للمقال الاصلي: الأشغال اليدوية.. فنانة في كل بيت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق